Usein kysyttyä
Miten luen sähkölaskuani?
Vinkit sähkölaskun lukemiseen löydät täältä. Lue lisää aiheesta "Miten luen sähkölaskuani"
Miksi saan edelleen laskuja Herrforsilta, vaikka olen vaihtanut sähköntoimittajaa?
Toiselta sähköntoimittajalta saamasi laskut liittyvät käyttämääsi sähkömäärään. Herrforsilta saat laskut sähkönsiirrosta eli siitä että sähkö kuljetetaan sähköverkon kautta asunnollesi. Herrfors lähettää laskun, koska se omistaa asuinalueesi sähköverkon. Sähkönsiirrosta laskuttaa aina asuinalueen verkon omistava sähkönjakeluyhtiö.
Voinko saada sähkölaskun kerran kuussa?
Voit, jos vuosikulutuksesi on yli 6 000 kilowattituntia, tai jos valitset laskutustavaksi e-laskun.
Ota yhteyttä asiakaspalveluun, puh. (06) 781 5300 (Pietarsaari) / (08) 411 0401 (Ylivieska)
Sähköposti: info@herrfors.fi
Mistä tiedän, että ostamani vihreä sähkö tai tuulivoimasähkö todella ovat sitä?
Kaikkien sähköyhtiöiden, jotka myyvät esimerkiksi tuulivoimasähköä, on lain mukaan voitava osoittaa, että yhtiö tosiasiassa on tuottanut tai hankkinut kyseistä sähköä saman määrän kuin on sitä myynytkin. Sen vuoksi saat kerran vuodessa laskusi erittelyosassa katsauksen siitä, miten Herrforsin myymä sähkö on tuotettu.
Mitä tapahtuu, jos siirrän liittymän ylläpitoon tai jos irtisanon liittymissopimuksen?
Jos siirrät liittymän ylläpitoon, sinulle ei enää toimiteta sen kautta sähköä, mutta liittymä on edelleen voimassa. Maksat siis edelleen liittymän perusmaksua ja voit halutessasi ottaa liittymän helposti takaisin käyttöön kytkentämaksua vastaan.
Jos irtisanot liittymissopimuksen ja haluat myöhemmin ottaa liittymän uudelleen käyttöön, siitä täytyy tehdä uusi sopimus.
Lue lisää täältä.
Miten tilaan kaapelien sijainnin näytön?
Suunnitteletko kaivuutöitä johtojemme lähelle? Tarkistuta alue ensin meillä. Työ on aina toteutettava erittäin varovasti kun lähellä on jännitteisiä maakaapeleita. Lue tarkemmin, miten sinun kannattaa edetä tästä.
Miten vaihdan paperilaskuni e-laskuun?
Näin otat e-laskun käyttöön:
- Voit tilata e-laskun verkkopankissasi tai asioidessasi pankissa.
- Jotta voit ottaa e-laskun käyttöösi, tarvitset verkkopankkitunnukset, ne saat omasta pankistasi.
- Maksaessasi paperilaskuasi verkkopankissa, valitse e-lasku toimitustavaksi.
Verkkopankissasi voit tarkistaa ja hyväksyä e-laskun samalla tavalla kuin tavallisen paperilaskunkin.
Mistä voin löytää kadottamani laskun viite- tai tilinumeron?
Mikäli olet kadottanut laskusi, voi asiakaspalvelumme auttaa sinua maksutietojen kanssa. Sähkö- ja sähkönsiirtolaskuiltamme löytyvät tilinumerot ovat nämä:
IBAN: FI28 2015 1800 0060 14
BIC: NDEAFIHH
Miten luen kaukolämpölaskuani?
Parhaat vinkkimme kaukolämpölaskun lukemiseen löydät sivulta "Miten luen kaukolämpölaskuani".
Voiko määräaikaisen sähkönmyyntisopimuksen siirtää asunnosta toiseen? Päättyykö määräaikainen myyntisopimus, jos muutan asunnosta pois?
Ei. Uuteen käyttöpaikkaan tehdään aina uusi sähkönmyyntisopimus. Määräaikainen sopimus päättyy siis, kun asunnosta muutetaan pois.
Tuleeko minun ilmoittaa osoitteeni Herrforsille muuttaessani?
Kyllä, asiakkaalla on vastuu ilmoittaa uusi posti/-laskutusosoitteensa meille, sen muuttuessa.
Mikä vaikuttaa pörssisähkön sähkönhintaan?
Koska on kyse tukkumarkkinoilla myytävästä ja ostettavasta tuotteesta, sähkönhintaa ohjaavat sähkön tarjonta ja kysyntä. Tyypillisesti hintaan vaikuttavia seikkoja ovat sää, vesitilanne, sähköntuotannon tai -siirron häiriöt sekä relevantit maailmanpolitiikan tapahtumat.
Sähkönhinta määräytyy pohjoismaisen sähköpörssin (Nord Pool) Suomen hinta-alueen tuntihinnan perusteella, joka vaihtelee tunti tunnilta. Tuntihintaan lisätään arvonlisävero sekä marginaali, ja näin saatu hinta kerrotaan vastaavan tunnin energiankulutuksellasi. Laskullasi näet oman kuukausittaisen keskihintasi sekä kulutetun energiamäärän. Laskulla on myös eritelty erikseen itse energian hinta, marginaalin osuus, sekä sopimuksen perusmaksu. Herrfors huomioi myös negatiiviset markkinahinnat laskutuksessa, vaikka niitä ei olekaan erikseen eritelty laskulla.
Miten Herrfors Nät-Verkon mittarit mittaavat kulutusta ja tuotantoa?
1.1.2023 alkaen mittarit tekevät vaihenetotuksen eli mittari summaa vaihekohtaiset mittaukset yhteen ja ilmoittaa tuntikohtaisen kokonaiskulutuksen tai tuotannon. Tuntinetotuksen myötä pientuottajalla on mahdollisuus hyödyntää suurempi osa itse tuottamastaan sähköstä omassa kiinteistössään. Itse tuotettu sähkö menee ensisijaisesti asiakkaan omaan käyttöön, mikäli tuotanto ja kulutus tapahtuu saman tunnin aikana. Mahdollinen käyttämättä jäänyt tuotanto, ylijäämätuotanto, siirtyy sähkönjakeluverkkoon ja sen asiakas voi myydä valitsemalleen sähköyhtiölle. Jos sähköä sekä tuotetaan että kulutetaan saman tunnin aikana, tuotettu sähkö alentaa suoraan ostettavan sähkön määrää.
Esimerkki:
Jos asiakas kuluttaa saman tunnin aikana 10 kilowattituntia, ja tuottaa itse 4 kilowattituntia, on lopputulos nettona 6 kWh ostettavaa sähköä. Tällöin asiakasta laskutetaan 6 kilowattitunnin mukaan.
Miten sähköliittymä siirtyy kiinteistön ostajalle?
Sähköliittymissopimus ei siirry kiinteistön luovutuksen yhteydessä uudelle omistajalle automaattisesti. Liittymissopimuksen siirrosta kannattaa sopia kauppakirjassa, jottei siitä tarvitse tehdä erillistä luovutuskirjaa.
Siirrosta tulee ilmoittaa Herrfors Nät-Verkolle mahdollisimman pikaisesti siirron tapahduttua. Vaikka siirto olisikin kauppakirjassa, alueen sähkönsiirrosta vastaavalle verkkopalveluyhtiölle on asiasta tiedotettava erikseen, koska kauppakirja ei tule meille automaattisesti. Kauppakirjasta tai liittymän luovutuskirjasta tulee toimittaa kopio asiakaspalveluumme joko paperimuodossa tai elektronisesti osoitteeseen info@herrfors.fi .
Miten tarkistan oman sähkönkulutukseni?
Voit tarkkailla omaa sähkönkulutustasi verkkopalvelussamme. Palveluun kirjautumiseen tarvitset laskultasi löytyvät käyttöpaikkanumerosi ja asiakasnumerosi. Palvelussa voit tarkistaa kulutustietosi vuoteen 2020 saakka, tai niin kauan kuin olet ollut Herrforsin asiakkaana eikä asiakkuudessasi ole tapahtunut muutoksia. Halutessasi voit valita sähkönkulutuksen tarkastelun aina vuositasolta tuntitasolle.
Kuinka käsitellä sähkö- ja kaukolämpösopimuksia kuolinpesässä?
Kun läheinen kuolee, on tärkeää ilmoittaa sähkönmyyjälle mahdollisimman pian.
- Kuka hoitaa edesmenneen henkilön asioita? (kuolinpesän osakkaat tai henkilö, jolla on valtakirja hoitaa edesmenneen asioita)
- Tarvittavat asiakirjat: valtakirjan lisäksi tarvitaan kopio kuolintodistuksesta, sukulaisuustodistus tai perukirja.
- Lisätietoja varten, otathan yhteyttä Jaana Gäddnäsiin (sähköposti: jaana.gaddnas@herrfors.fi, puh. 044-7815321).