Anniina Aho, marknadsföringschef

Vid större elavbrott är kommunikationen väldigt viktig. Medan linjemontörerna rycker ut och reparerar skador i elnätet ser Anniina Aho och teamet till att elkunderna får information om läget. I jobbet som marknadsföringschef leder hon kommunikationen utåt, både till nuvarande och potentiella kunder.

 

Anniina Aho var moderskapsledig år 2018 när hon råkade se att Herrfors rekryterade en visuell copywriter. Hon visste inte mycket om energibranschen då men kände genast att det här var hennes jobb.

 

"Jag är kreativ men vill jobba strategiskt. Det är häftigt att få jobba så brett och delta i projekt på koncernens alla avdelningar. Jag får samarbeta med alla i organisationen, det är så roligt. Sex år har gått snabbt, jag har lärt mig massor men kan fortfarande bara en bråkdel. Man lär sig hela tiden nya saker.”

Trivs i händelsernas centrum

De ständiga förändringarna inom energibranschen är spännande, men också utmanande. Nya direktiv och strängare krav utifrån tacklas konstant och det gäller att hålla sig uppdaterad på många fronter. Samtidigt är det oerhört intressant att få vara med där det händer.

 

“Jag minns kvällen år 2020 då stormen Aila var på väg. Jag satt hemma när det började blåsa sent på kvällen, och någon minut senare gick strömmen. Jag ingick i avbrottsteamet redan då så det var bara att öppna datorn och börja jobba.”

 

Nästa morgon fick Anniina höra att linjemontörerna som gjort reparationsarbeten ute i Maxmo skärgård var trötta och hungriga. De hade jobbat under väldigt svåra väderförhållanden, och stormen hade stängt av många vägar.

 

“Jag var närmast så jag fyllde alla termosar jag hade hemma och handlade mat som jag körde ut till dem. Jag minns ännu deras glada miner när jag kom. Då tänkte jag att vi gör ett viktigt jobb på Herrfors och det blir bäst när vi gör det tillsammans.”

Ser människan bakom medarbetaren

När Anniina med kort varsel flyttade till Vasa fick hon vara med om att öppna ett kontor i stan som blev hennes huvudsakliga arbetsplats. Det är inget konstigt idag, men på den här tiden var distansarbete fortfarande rätt ovanligt. Anniina konstaterar att Herrfors var en modern arbetsgivare redan då.

 

“Jag kan planera min egen arbetstid och växla mellan att jobba längre och kortare veckor. Arbetsgivarens flexibilitet är värdefull för mig.”

 

Vid sidan av jobbet har Anniina studerat på öppna universitetet och hon känner att arbetsgivaren varit ett bra stöd i hennes kompetensutveckling. Under åren har hon fått mer ansvar och nya arbetsuppgifter, i dag är hon i förmansposition som marknadsföringschef.

 

“En tryggare arbetsgivare får man nog leta efter. Herrfors ser människan som en helhet och strävar alltid efter att hitta en välfungerande lösning för den anställda. Inte så konstigt att Herrfors har ett så gott rykte som arbetsgivare, också bland småbarnsföräldrar.”