Aktuellt Är du fast med ett elavtal på grund av att du lurats av en telefonförsäljare?
24.2.2020

Är du fast med ett elavtal på grund av att du lurats av en telefonförsäljare? På vår senaste kundtidning (Katternö 01/2020) har vi delat våra bästa tips för att reda ut situationen. 

1. Gör alltid en skriftlig reklamation direkt till försäljaren (helst via e-post) så att du har svart på vitt om vad som blivit reklamerat. Datera reklamationen. 


2. Gör reklamationen så fort som möjligt, dock senast 14 dagar efter telefonsamtalet. Förklara att du med denna reklamation vill upphäva eventuella avtal som uppstått mot din vilja. Kräv även skriftligt svar/bekräftelse av försäljaren att avtalet är upphävt. Fråga även efter en kopia på hela telefonsamtalet av försäljaren.


3. Ge aldrig ut personsignum åt telefonförsäljare. Det blir då svårare för försäljaren att identifiera dig som kund och göra någon form av avtal med dig.


4. Om du inte lyckas komma överens med försäljaren, kontakta konsumentskyddsombudsmannen, som i sin tur kan hjälpa dig vidare med processen.


5. Kontakta din egen elförsäljare, för att försäkra dig om att nuvarande elavtal fortsätter utan avbrott. 

Relaterade nyheter

Nyhet

Herrfors har för sjätte året i rad placerat sig bland de tre bästa företagen i den årliga kundnöjdhetsundersökningen för elförsäljning

Läs mer
Kundmeddelande

Uppdaterade elförsäljnings- och nättjänstvillkor från och med 1.12.2024

Läs mer